ADR

ADR staat voor Automated Dialogue Replacement. Ook wel looping, dubbing, re-recording, post-sync of nasynchroniseren genoemd. Het is een manier om dialogen achteraf opnieuw in een studio op te nemen. Dat kan een technische reden hebben, bijvoorbeeld omdat er op lokatie vaak geen ideale omstandigheden zijn voor schoon geluid (verkeer, vliegtuigen…). Maar ADR kan ook gebruikt worden voor een andere taal, een andere intensiteit of zelfs een andere tekst.

Hoe werkt het

Tijdens een ADR sessie komt de acteur naar de studio. In de spreekcel wordt op een groot scherm de scene getoond en is de originele tekst hoorbaar. De in te spreken tekst is op het juiste moment ook in beeld zichtbaar met handige cues voor de acteur. Na enkele proefsessies wordt de definitieve opname gemaakt. Zodra acteur en regisseur tevreden zijn over de nieuwe take worden mogelijk nog kleine aanpassingen gedaan om de opname gelijk te leggen op het beeld. Daarna wordt het geheel met een speciale ADR plugin bewerkt die de oorspronkelijke opname met de nieuwe vergelijkt met als resultaat dat alle mondbewegingen exact synchroon zijn.

Ambiance, foley & matching

Als de ADR sessie klaar is worden de nieuwe dialogen voorzien van de juiste ambiance die klopt met de akoestiek van de betreffende scene.

Een geluidsopname van de filmklapper is genoeg om de akoestiek van de opnamelocatie achteraf na te kunnen bootsen (matching). Daarmee is het mogelijk om slechts een deel van de dialoog achteraf over te doen. Het toevoegen van setnoise, muziek en foley doen de rest (zie: sound design).

Waarom JPGeersing?

Volledige Post Productie
De studio beschikt -naast audio en TV-studio over 4 video edit suites in een supersnel netwerk.

Ruimte
Acteurs waarderen de specifieke ADR tools en ruimte in het pand.

Continuïteit
Ik werk samen met een team van video- en sounddesigners zodat deadlines onder nagenoeg alle omstandigheden kunnen worden gehaald.

Neem contact op met Jan Pieter

Recent werk

On Being A Scientist

In opdracht van de Universiteit Leiden maakte ik het complete sound design voor een fictiefilm over wetenschap en ethiek.

Deze film is opgenomen met acht microfoonzenders en boom. Het geluid van alle scenes zijn op een Photohsop-achtige manier bewerkt in verband met geluidsverschillen door diverse camera instellingen. Ik heb de foley gedaan, effecten en ambiences toegevoegd waarmee het geheel tot leven kwam. Tot slot heb ik de leader voorzien van een spannend sound design en het geheel dynamisch afgemixt onder toeziend oog van regisseur en producent.

Acteurs: Sigrid ten Napel, Reinout Bussemaker, Nanette Drazic, Mike Reus en Ester Drenthe.

Naar portfolio

Tevreden klanten waarvoor ik werk