Stadsmuseum Bergh, tentoonstelling
Een maquette in het museum, aangestuurd door een belichtingsprogramma met beeld en geluid en een uitleggende stem in Nederlands of Duits. Ik werd gevraagd hiervoor het totale sound design te maken met passende muziek en geluidseffecten.
De totale opdracht besloeg 10 films, gemaakt door Filmworkz, onderverdeeld in categorieën als Ontwikkeling van Kasteel en Stad, Verdedigingswerken, De Wetering, De Tachtigjarige Oorlog, Klokkenweide etc.
De muziek heeft per film een specifieke rol. Soms alleen als achtergrondmuziek en soms juist wat meer naar de voorgrond om het beeld te versterken. Als achtergrondmuziek heb ik gekozen voor klassieke -renaissance- composities voor gitaar, luit, fluit en spinet (met dank aan gitarist Ton Damen, Rudy Mackay en Meerten Huisman). De voorgrond composities zijn meer hedendaags en verweven met specifieke geluidseffecten. Deze composities zijn in de studio gemaakt en opgenomen.
Per film ben ik op zoek gegaan naar passende sync en/of foley geluidseffecten. Uitdaging was om dit zo realistisch mogelijk weer te geven, er mag bijvoorbeeld geen verkeer in de verte hoorbaar zijn om maar eens wat te noemen. Ik beschik over een geïndexeerde database met geluidseffecten die ik met een muisklik kan beluisteren en slepen in de montage. Sommige geluiden waren zo specifiek dat ik ze zelf heb gemaakt.
De ambiance moet altijd kloppen in een film. Zie je mensen buiten dan klinkt het ook als buiten. Speelt het zich af in een harde ruimte met houten vloer dan wil ik dat horen. Ik beschik hiervoor over speciale plugins dat elk geluid instant in een buiten- of binnen ambiance kan veranderen. Ook het stereo beeld hoort te kloppen. Niet door simpelweg naar links of rechts te pannen maar op basis van het meer realistische Haas effect.
Breng een bezoek aan het museum om deze expositie te ervaren: http://www.stadsmuseumbergh.nl/