Herrie in de microfoon
Tijdens het draaien had je het misschien niet eens in de gaten. Maar in de post productie viel het wel erg op: je hebt staan draaien naast de snelweg, het woei een stuk harder dan je erg in had, je had een interview op een druk bellende kantoorvloer of je bevond je in een lawaaiige fabriekshal. Heel veel geluid dat allemaal in je microfoon terecht kwam en waar je interview ondergesneeuwd raakte door een potpourri van hoge en lage frequenties. Zo'n kakofonie van geluid is geen feest voor de luisteraar, grote kans ook dat het onverstaanbaar is geworden.
Hoe handig zou het zijn om het achtergrondgeluid in de audio post productie wat zachter te kunnen zetten? Nog niet zo lang geleden was dit niet goed mogelijk. Het geluid van interview en achtergrondgeluid zit namelijk in elkaar verweven als yoghurt-siroop in vlaflip. Zie dat maar eens van elkaar te scheiden.
Maar dankzij nieuwe technieken kan het inmiddels veel beter. Daarmee kan de geoefende sound designer op een Photoshop-achtige manier het interview naar de voorgrond tillen. Een techniek die door JP standaard in audionabewerking wordt toegepast. Luister maar eens naar het verschil in geluid voor- en na bewerking in deze audiodemo: